Google anmeldelser
5.0
Baseret på 8 anmeldelser
×
Facebook anmeldelser
5.0
Baseret på 4 anmeldelser
×
js_loader

Sådan skriver du SEO-tekster i 2022

Få de nyeste tips til at skrive gode SEO-tekster i 2022 fra én af Danmarks dygtigste content marketing-eksperter.
Somera

Dette blogindlæg er et gæsteindlæg fra Kristian Scharling.

Jeg har kendt Kristian i mange år, og han er lige så god til at jonglere med ord, som han er til at jonglere med sin diabolo. Kristian har drevet tekstbureau siden han var 18 år og er i dag i spidsen for content marketing-bureaet Somera.

Så hvis nogen skal gøre os klogere på at skrive SEO-tekster så er det Hr. Scharling.

Med de ord, giver jeg “mikrofonen” til Kristian.

I dag skal vi tale lidt om SEO-tekster. Noget, jeg har talt om tæt på hver dag, siden jeg fik mit første job som SEO-tekstforfatter tilbage i 2012. 

Siden 2013 har jeg drevet bureauet Somera, der arbejder med content marketing, og derfor beskæftiger sig med SEO-tekster hver eneste dag.

Fra 2012 til 2022 er der (heldigvis!!) sket en del. Da jeg startede ud, skulle jeg skrive så lange tekster som muligt med så mange søgeord i, jeg kunne. 

Sådan er det ikke længere. Derfor vil jeg her guide dig til, hvordan du skriver SEO-tekster i 2022.

1. Fokusér på emne fremfor søgeord

Den måske vigtigste ændring vi ser inden for SEO-tekster lige nu, er et øget fokus på emner frem for søgeord. 

Googles algoritme sorterer ikke længere kun søgeresultater efter, om en side indeholder et søgeord, men om søgeordet er i den rette kontekst. 

Derfor skal I med jeres side vise, at I dækker et emne, fremfor at I dækker et specifikt søgeord. Det kan I gøre ved at bruge Latent Semantic Indexing (LSI), også kaldet relaterede søgeord. 

Relaterede søgeord er ord, der har emnemæssig relevans for det, jeres side handler om. Lad os fx sige, at I skriver en side om loftlamper. Her kunne relaterede søgeord være LED-pære, lampeophæng eller fatning.

Ved at sætte “loftlampe” i forbindelse med “lampeophæng” og “fatning”, sætter I jeres primære søgeord i kontekst. Og dét har positiv effekt på jeres rangering på Google.

Kigger vi uden for den enkelte tekst, er den mest effektive måde at rangere højt på et emne ved at bruge topic clusters. Topic clusters er en strategi, der går ud på at lave indholdssider, der kollektivt dækker et emne, med henblik på at “eje” emnet og erobre Googles topplaceringer.

2. Brug longtail keywords

Der findes efterhånden rigtig, rigtig meget indhold derude. Og derfor oplever mange, at de stadig ikke rangerer højt, selvom de har SEO-optimeret deres tekster.

Det sker oftest, fordi man kun forsøger at rangere på shorttail keywords. Og her er konkurrencen som regel benhård. Lad os fx tage “lampe” som eksempel. På sådan en søgning kommer der mange resultater frem. 181.000.000 resultater for at være præcis. 

Det skyldes, at der kan være flere årsager til, at man leder efter en lampe. Måske er man på udkig efter udendørslamper til indkørslen, en gulvlampe til stuen eller noget tredje. 

Forsøg jer derfor med at skrive indholdssider med longtail keywords. På søgninger, der er mere specifikke, er konkurrencen om topplaceringerne mindre hård, fordi der er færre resultater at finde. For eksempel har “gulvlampe i flet” 36.800 resultater. 

Samtidig vil I se en højere konverteringsrate, når I bruger longtail keywords. De besøgende, som finder jer ved at have søgt efter noget mere specifikt, vil nemlig være mere købsparate end dem, der har søgt overordnet. Når vi bare søger på “lampe”, er vi højst sandsynligt stadig i gang med at finde ud af, hvad vi egentlig leder efter. Men søger vi på “natlampe til børneværelset”, har vi allerede en del viden og er derfor tættere på et køb.

3. Inkludér søgeord tidligt og i overskrifter

Søgeordenes placering har betydning for, hvor højt jeres side rangerer. For at vise Google, at jeres side er relevant for et bestemt søgeord, skal I placere det i starten af teksten.

Placer derfor jeres søgeord i jeres:

  • Metatitel (også kaldet title tag)
  • URL 
  • H1-overskrifter
  • H2-overskrifter
  • De første 100 ord af teksten

 

H1 og H2 er et udtryk for de konkrete formateringer, der bruges til de vigtigste og næstvigtigste overskrifter. 

Jeres ene vigtigste søgeord bør som minimum indgå i jeres metatitel og URL. Men når det kommer til H1- og særligt H2-overskrifter, må I vurdere, om det giver mening i det enkelte tilfælde. Det er vigtigere, at I får lavet overskrifter, der understøtter læseoplevelsen for den besøgende, end at I får flettet ordet uelegant ind.

4. Skriv længere tekster

Mange vil gerne vide, hvor lange deres tekster skal være for optimal effekt. Desværre har jeg ikke et helt præcis tal til dig.

MEN. Undersøgelser har vist en sammenhæng mellem længere tekster og bedre placering op til ca. 2000 ord. Derfor skal I bestemt ikke være bange for at skrive alt det, I kan, som er relevant for jeres emne.

Længden på jeres tekst kommer også helt an på, hvad I skriver om. Er det en produktbeskrivelse? Så er 3000 ord måske lige i overkanten. Men er der tale om et blogindlæg om et emne med masser af kød på, så er det bare om at slå jer løs og skrive så udtømmende, som I overhovedet kan. 

5. Brug intern og udgående linkbuilding

Inden for linkbuilding skelner vi mellem tre typer: Intern, ekstern og udgående linkbuilding. Alle tre er værktøjer til at rangere højere.

Ekstern linkbuilding handler om at få andre til at linke til jeres side, hvor intern og udgående linkbuilding handler om, hvilke sider I selv linker til. Derfor er de to sidste klart lettest at gribe an, fordi I kan styre det helt selv.

Intern linkbuilding går ud på at linke til andre af jeres sider, som er relevante. Det er både godt for brugeroplevelsen, fordi I hjælper dem til mere relevant viden, samtidig med at det er godt for jer, fordi I får dem over på flere af jeres sider. Intern linkbuilding hjælper samtidig Google med at forstå jeres hjemmesides indhold og struktur. Og på den måde øger I jeres chancer for, at Google viser jer på relevante søgninger.

Udgående linkbuilding handler om at linke til sider, der ligger uden for jeres egen hjemmeside. Umiddelbart har I måske ikke lyst til at sende folk væk. Men det har altså vist sig at have positiv indflydelse på, hvor høj en placering I får på Google.

Når I linker til relevante sider, skaber I både værdi for brugeren, samtidig med at I gør det klart over for Google, hvad jeres side handler om. Det gør det lettere for søgemaskinen at klassificere jeres side og sikre, at I dukker op på de rigtige søgninger. Derfor bør I også henvise til troværdige sider, som styrker signalet om, hvad jeres side går ud på.

N.B.

I Nordskov Media tilbyder jeg også high end-tekstforfatning baseret på databaseret analyse. Skal du bruge en større content marketing-indsats, anbefaler jeg dog Somera.