Linkbuilding du kan stole på!

Du kommer ikke til at ranke i Google uden links.

Lad mig udnytte min 15-års erfaring med linkbuilding og skaffe dig de links du skal bruge for at vinde i søgeresultaterne.
Linkbuilding

Linkbuilding har været en stor del af mit liv de sidste 15 år. Der er ikke noget i verden jeg ved mere om end links og linkbuilding. Det er også noget af det sjoveste og mest kreative jeg ved. Det er min hobby, udover at være min forretning.

Gratis rank tracker!

Derfor har du brug for mig

Linkbuilding har været én af de vigtigste ranking-faktorer i Google lige siden søgemaskinen blev opfundet, og intet tyder på, at dette nogensinde vil ændre sig.

Samtidig er det den sværeste SEO-disciplin, selv at mestre. Det er det fordi:

  • Du er helt afhængig af eksterne websites og andre mennesker, hvor alle andre SEO-discipliner er noget du selv kan kontrollere 100% på dit eget website.
  • Google skruer konstant på knapperne, og sådan som man linkbuildede sidste år er ikke nødvendigvis den rette måde i dag – og slet ikke næste år.
  • Linkbuilding kræver at man kan arbejde med begge hjernehalvdele på én gang: man skal både have styr på teknik, strategi og data aamt anvende store mængder af kreativ sans for at få succes med at skaffe links
  • Et link er ikke længere bare et link. Man skal vide hvilke links der er det rette i en given situation, hvornår man laver dem og hvordan man skaffer dem.

Erfaring og netværk

Jeg kan hjælpe dig med at stykke den rette linkprofil sammen og med at finde de rette links til dit website. 

Men først lidt historie.

Da jeg tilbage i 2006 startede med at ranke mine egne websites, var det ved hjælp af links. Dengang kunne man slippe afsted med at skrive 100 ord og pege 2-3 links ind og så fik man trafik fra Google. Vi ved godt, at det er et helt andet game i dag.

Siden har jeg bl.a. været partner i et digitalt bureau specialiseret i linkbuilding, jeg har stiftet en linkbuilding abonnementsservice: Link Family, ligesom jeg står bag Danmarks største Facebook-gruppe om linkbuilding med over 1.600 medlemmer i juni 2021.

I den mere kuriøse afdeling kan jeg nævne, at jeg har skrevet en tredjedel linkbuildingbog og har mødt Brian Dean fra Backlinko. Jeg er desuden medlem af Dansk Linkbuilding Laug, hvor jeg netværker med nogle af de bedste konkollegaer på området.

Jeg har linkbuilding i ♥

Mine mange års arbejde med linkbuilding, har givet mig en viden om og en fornemmelse for hvad der er et godt link til lige præcis dit website, og hvordan jeg skaffer det.

Samtidig har jeg et meget stort menneskeligt netværk i Danmark, hvor jeg har mulighed for at skaffe dig alle typer af links.

Start med en linkanalyse

Inden du blindt begynder at bygge links til din hjemmeside, så anbefaler jeg altid at du starter med en linkanalyse, for at have et databaseret grundlag for linkbuildingindsatsen.

Hvis du bare bygger eller køber en bunke links, risikerer du i bedste tilfælde at det er spildte penge og at de ingen effekt har. I værste tilfælde kan du risikere en staf fra Google.

En linkanalyse kigger på din eksisterende linkprofil (de links du eventuelt allerede har til dit website), fordelingen af linktyper, ankertekster*, samt allervigtigst: et kig på konkurrenters linkprofiler.

*Ankerteksten er det ord, man klikker på for at følge et link, og det er noget Google kigger meget på i forhold til relevansen af et link.

I eksemplet herunder er “Det skriver Børsen” ankerteksten.

ankertekst

Jeg plejer at inddele ankertekster i 5 forskellige kategorier og linktyper i 4 forskellige typer.

Herefter vil jeg kigge på de 10 konkurrenter, der allerede ranker i Google og lave en analyse af deres fordeling af link- og ankerteksttyper.

Hvis du selv vil i gang med dette arbejde, kan jeg stærkt anbefale denne artikel:

Case Study: How Penguin 4.0 Has Affected Anchor Text Optimization

Ellers laver jeg meget gerne analysen for dig.

Hvis du allerede ved hvad du laver og ikke har brug for en analyse, kan jeg også bare skaffe de links du har brug for.

Autoritet, styrke, relevans & DR

Du har brug for indgående links for at ranke i Google, men:

Et link er ikke bare et link.

Der er 3 faktorer man kigger på, for at vurdere værdien af et indgående link: autoritet, styke og relevans.

Autoritet

Autoritet i Googles øjne er en svær ting at måle objektivt. Grundlæggende kan man sige at et link fra berlingske.dk giver mere linkværdi end et link fra din gratis blog om heste. Altså medier og andre store websites med brandkendskab eller på anden måde en autoritet, vægter højt.

Et andet autoritetsaspekt er domænets alder.

Styrke

Et stærkt links er mere værd end et ikke-så-stærkt link. Men hvad er et stærkt link? Det er et link fra et website, der selv har stærke indgående links. Denne styrke kan måles med diverse værktøjer.

Relevans

Et relevant link er altid at foretrække, når det kan lade sig gøre. Det vil sige fra et website eller en webside, der handler om samme emne som dit/din. Det kan også være fra relaterede emner. Hvis du f.eks. har en webshop, der sælger tøj, vil det være at foretrække at få links fra en modeblog. Men det kan også være fra en webside om livsstil.

Hvilke faktorer er vigtigst?

Det er svært at skaffe links, der er både stærke, relevante og med autoritet. Det ultimative er at have en god variation af alle typer af links.

Hvad gør dine konkurrenter?

Hvor mange og hvilke links du skal bruge til dit website kommer helt an på nichen og søgeordene. Jo større konkurrence der er i et marked, jo flere og bedre links skal der generelt til.

Derfor anbefaler jeg altid at analysere de 10 bedst rankende sider på dit søgeord. Som med onpage SEO, må vi gå ud fra at de sider som Google placerer i top 10 er de sider, der har det antal links med den fordeling, som søgemaskinen mener er nok til at ranke i top for det givne søgeord.

Outreach eller købte links?

Google fraråder at man køber links. Ikke desto mindre er linksalg en milliard-forretning internationalt og alle, der bevæger sig i konkurrenceprægede nicher, benytter sig af købte links – også i Danmark.

Der er to fløje i Danmark blandt linkbuildere: dem der benytter sig af PBN’s og købte links og dem, der udelukkende forlader sig på content marketing og outreach.

I Nordskov Media blander jeg mig ikke i denne krig. Jeg kan det hele og vurderer i samarbejde med kunden, hvilken type links, der giver bedst mening at lave.

Linkboost eller en fast aftale

Du kan enten hyre mig til at skaffe et bestemt link, en bunke links eller vi kan lave en fast månedlig aftale. Det er helt op til dig og din forretning.

Kan din linkprofil bruge en kærlig hånd? Vil du have hjælp til din linkbuilding – uanset hvordan og hvor meget, så udfyld formularen herunder og lad os sammen finde ud af hvordan jeg bedst kan hjælpe dig.

Gitte Olrik

Gitte Olrik, sælger hverdagsluksus i NORU.

Én af de bedste investeringer jeg har gjort!

Jeg er stor fan af Nordskov Media og deres linkbuilding-service!

Efter jeg er startet op med Nordskov Media, har jeg ikke selv skulle bruge ressourcer på linkanalyser og linkbuilding, men har blot kunnet se hvordan, min forretning er blevet bedre og bedre positioneret ift. mine konkurrenter.

Jeg er selv med til at sætte dagsordenen for linkbuilding-indsatsen, men skal ikke længere bøvle med selv at få de relevante links i hus.

Til dig, der vil selv

Andre ydelser

Avanceret Onpage SEO

Jeg optimerer dit website som Google gerne vil have det - baseret på data og analyse ved hjælp af benchmark SEO. Ikke på gætværk eller gamle tommelfingerregler.

Tekster der ranker

Jeg skriver tekster, der ranker i Google, men stadig fanger læseren. Jeg kombinerer ordkraft med maskinkraft og skriver efter den helt rette opskrift.

Søgeordsanalyse

Hvad søger mennesker efter og hvad er deres hensigt? Hvad ranker dine konkurrenter på? Jeg laver et roadmap over hvilke søgeord du skal arbejde med.​

Wordpress-udvikling

Jeg bygger lige det du ønsker dig med WordPress, Elementor og JetEngine. Websites fra bunden - med eller uden avanceret funktionalitet.

Social Fortress

Byg brand og trust omkring din affiliateside med et af mine sociale fæstningsværker. Jeg tager din affiliateside fra hobbyprojekt til brand.