Google anmeldelser
5.0
Baseret på 8 anmeldelser
×
Facebook anmeldelser
5.0
Baseret på 4 anmeldelser
×
js_loader

Lokal SEO – kom i gang med keyword research, optimering & måling

Lokal SEO kan for garvede SEO-folk umiddelbart lyde til at være den mindst komplicerede og mest ligetil aktivitet indenfor søgemaskineoptimering. Det kan der måske været noget om, men der findes også områder indenfor lokal SEO, som kræver specialisering.
Lokal SEO

Dette blogindlæg er et gæsteindlæg fra Tobias Hyldeborg, som til daglig er Digital Marketing Manager for Dinero – et af Danmarks bedste online økonomistyringssystemer.

Tobias er en af de tunge drenge, når det kommer til SEO, SEM og digitale strategier. I dette blogindlæg gør han os klogere på den lokale del af søgemaskineoptimering. Indlægget er meget hands-on og så afslører Tobias et par rigtige stærke tricks, som jeg i hvert fald ikke kendte.

Med de ord, giver jeg ordet videre til Tobias.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO er arbejdet med at blive synlig på lokale søgninger. Det kan være på Google (Maps), Apple Maps, Yelp eller en helt fjerde søgemaskine.

I dette indlæg vil jeg dog tage udgangspunkt i Google og særligt Google Maps.

Er lokal SEO noget for mig?

Selv for ikke-lokale virksomheder kan lokale søgeord være værdiskabende. I Visma Dinero har vi det sidste år fået over 19.000 organiske kliks på lokale søgninger til vores hjemmeside, selvom vi kun har en enkelt adresse i København og servicerer vores kunder lige godt, uanset hvor de bor.

Det, som vi har gjort for at kunne opnå disse tal, er at bruge alle vores samarbejdspartnere og skabe et univers omkring dette. Vi samarbejder med over 2.400 revisorer rundt i landet, som hver især har fået deres egen side.

Samtidig har vi skabt sider for samtlige byer i Danmark. Dem er der også en væsentligt søgevolumen på, se bare data for nogle af de største byer herunder, og hvordan vi rangerer på disse:

”revisor københavn” har 700 månedlige søgninger – og vi ligger nr. 1.

”revisor aalborg” har 300 månedlige søgninger – og vi ligger nr. 1.

”revisor aarhus” har 250 månedlige søgninger – og vi ligger nr. 1.

Så selvom du måske ikke selv ser dig som en lokal virksomhed, som kan drage nytte af lokal SEO, så prøv alligevel at læse med. Måske lærer du en metode til selv at kunne få noget ekstra trafik til dit website.

Find de rette søgeord – og mål dem ordentligt

En søgeordsanalyse for lokal SEO kan umiddelbart virke simpel. Start med at finde søgeord, der matcher det produkt eller den ydelse, du sælger, og match det herefter med de byer/områder, du er aktiv i.

Det er egentlig også et rigtigt fint sted at starte, men prøv herefter at tænke på, hvordan du selv søger, når du skal finde noget i nærheden. Søger du altid på området i kombination med dit søgeord?

Når man er på farten, vælger mange ofte ”bare” at søge på det, de mangler. Uanset om det er ”låsesmed”, ”kaffebar”, ”kiosk” eller noget helt fjerde. Folk ved godt, at Google er blevet dygtig nok til at vide, at man nok søger en kiosk, kaffebar eller låsesmed tæt på, hvis man laver denne slags søgninger.

Din lokale virksomhed vs. de store kæder

Det kan virke som et uoverskueligt projekt, hvis du selv googler dig frem til forskellige ”[SØGEORD] + [BY]”-søgninger, og udelukkende finder de store landsdækkende kæder, som både har et bredere netværk og flere penge end dig.

Hvad gør du så for at slå de store giganter? Svaret er nemt. Du tager dem én km ad gangen. Det kan måske lyde lidt specielt, men når det kommer til lokale søgninger, handler det i højere grad om at ligge højt lokalt end ”lokalt” i hele Danmark.

Lad mig forklare. Jeg kan sagtens lave en ”lokal” søgning på ”italiensk restaurant aarhus”, mens jeg sidder i København. Det er dog langt vigtigere, og mere værdifuldt at ligge højt, når jeg søger på ”italiensk restaurant”, mens jeg går rundt i Aarhus og leder efter en god pizza – lige nu!

Få styr på din Google Business Profile

Inden jeg kommer nærmere ind på ”længde-tracking”, skal vi lige have styr på noget først. Din Google My Business – Eller Google Business Profile, som det hedder nu – skal sidde lige i skabet!

Alle dine oplysninger skal udfyldes, og gør dig selv den tjeneste, og udfyld dem fuldt ud. Selvom du måske selv kun mener, at du passer ind i én kategori, så find de ni mest relevante, og fyld dem på alligevel, selvom de måske ikke matcher perfekt.

Virksomhedsnavn – her udfylder du det navn, dine kunder kalder dig. Hvis du er fræk, kan du tilføje et søgeord efter dit virksomhednavn. Det er imod Googles retningslinjer, men jeg har indtil videre ikke set nogen blive straffet for det – tværtimod. 😉

Kategori – her starter du med at finde den branche, som passer dig bedst. Helst så specifik som muligt. Det er kun den første (primære) kategori, som vil være synlig fra din profil, så gør dig selv en tjeneste, og giv Google lidt mere at arbejde med – indtast ni mere.

Serviceområder – her kan indtastes de områder den pågældende profil tilbyder sine services indenfor. Rammer du hele Danmark, så udfyld regionerne og de vigtigste byer. Rammer du Fyn, så udfyld de største og tætteste byer på din lokation. Du kan udfylde 20, hvilket jeg anbefaler, du gør

Åbningstider – her indtaster du selvfølgelig dine åbningstider, men også gerne ”Åbningstider for ældre” og ”Adgangsåbningstider” som vel nok er de samme? Samt ”Online åbningstider”, som vel er 24/7?

Produkter / Serviceydelser – her kan du beskrive de produkter og serviceydelser, du har. De bliver vist direkte på søgeresultatsiden, så brug lidt tid på at gøre dem pæne og indbydende.

Attributter – her kan tilkobles forskellige tags, alt efter hvilken type virksomhed du har. Udfyld dem, som kan være positive for din virksomhed, og undlad evt. at fortælle om de tags, hvor du ikke tilbydes servicen.

Beskrivelse – her har du muligheden for at skrive lidt mere end i de andre felter. Mere specifikt har du 750 tegn til rådighed. Dem bør du bruge og udfylde med relevante søgeord for din virksomhed.

Bruger du selv Google Maps flittigt og anmelder steder? Så kan du med fordel gå ind og anmelde dine konkurrenter, som ikke overholder retningslinjerne. Så snart du er en ”Local Guide”, vil dine rettelser hurtigt blive godkendt.

Et lille hack, som du selvfølgelig ikke har fra mig, kan være at få fjernet søgeord fra dine konkurrenters Google Business Profile, men ”glemme” at få fjernet søgeordet fra din egen profil.

Local Falcon er din ven

Så har vi nogenlunde styr på basics. Måske du er så god, at du også har fået lavet landingpages på din hjemmeside til alle de steder, du tilbyder dine services og produkter?

Nu kommer vi til km-tracking. For når folk søger efter dit produkt eller service i nærområdet, er det det allervigtigste tidspunkt at være synlig på. Det er her Local Falcon kommer ind i billedet.

Med online-toolet, Local Falcon, tilknytter du din Google Business Profile, indtaster dit primære søgeord (uden by eller område) og vælger, hvor langt du vil gå ud. Alt fra 3 x 3 til 9 x 9-grids med 100 m og op til 100 km imellem.

Du vil selvfølgelig opdage, at søger man efter det helt brede søgeord, og er på din adresse, vil du ligge nr. 1. Men hvor langt skal man væk, før en af dine konkurrenter tager din førsteplads?

Local Falcon

På billedet ovenfor kan du se et eksempel, jeg har lavet med Visma Dineros Google Business Profile og søgeordet ”regnskabsprogram”. Her skal vi 5 km væk fra vores adresse, før nogen tager vores førsteplads.

Hvordan når man bredere ud?

Det nemmeste svar på dette, og nok også det dyreste for en virksomhed rent faktisk at følge, er at få endnu en adresse på det tidspunkt, hvor man ikke længere kan holde førstepladsen.

Selvom det måske ikke er en realistisk anbefaling er det dog noget af det, som ”desværre” har en indflydelse. Der er dog nogle ting, man kan gøre for at please Google endnu mere og dermed ”komme bredere ud”.

Men er du en stor kæde med mange muskler (penge), kan Local Falcon også være en ganske fin måde at finde ud af, hvor konkurrenter er placeret – og dermed give inputs til nye lokationer for butikker og lokationer.

Lad os komme til sagen. Du har allerede optimeret din Google Business Profile fuldt ud – eller har du? Der er faktisk en række andre ting, udover at fylde profilen godt ud, du kan gøre.

Indhent anmeldelser

Hvis du prøver at sætte dig i Googles sted, hvorfor skulle de så prioritere din forretning højere, end en der er tættere på den søgende? … Hvis din forretning er bedre, selvfølgelig.

Uanset om du er bedre, billigere eller hurtigere, skal det naturligvis gerne afspejles i de anmeldelser, du får. En masse fem-stjernede anmeldelser er selvfølgelig gode at have, men det er endnu bedre, hvis du beskriver, hvor din forretning er så god.

Mange virksomheder glemmer denne del, så hvis du selv går ind og bedømmer din virksomhed og får et par håndfulde venner og familiemedlemmer til at gøre det samme, kan du måske allerede være godt på vej.

Det handler selvfølgelig også om at kunne opnå disse anmeldelser løbende. Spørg derfor dine kunder, om de vil bedømme din service eller produkt. Og jaja, Trustpilot er vigtig, men de søger alligevel først efter dig på Trustpilot, når de ved, hvem du er.

Svar på spørgsmål

En funktion, som ikke mange danskere bruger, er muligheden for at stille spørgsmål på en Google Business Profile. Det betyder dog ikke, at det ikke har en effekt for din generelle synlighed.

Hvis du er så heldig, at der er potentielle kunder, som har stillet spørgsmål, du ikke har svaret på, starter du selvfølgelig med det. Så kan du læse resten af blogindlægget, når du har gjort det.

Ligesom man kan få lidt hjælp af venner og familie til anmeldelser, kan man også gøre det til spørgsmål og svar. Det kan oven i købet være spørgsmål, du har gode svar på, som leder den søgende tættere på din forretning.

Et par eksempler på spørgsmål, du kan få andre til at stille:

”Har I tilfredsgaranti?” – hvis I rent faktisk har det.

”Tilbyder i levering?” – hvis transport fra din lokale butik tilbydes.

”Er der happy hour?” – hvis der er specille tidspunkter med ekstra god rabat.

Glem ikke dit website

I dette indlæg har fokus primært været på lokale søgninger på Google, hvor det ofte er Google Maps, og dermed din Google Business Profile, som ender med at tage klikket fremfor de almindelige resultater.

Her til sidst vil jeg dog alligevel komme med et par tips til teknisk, indhold og link-optimering af lokal SEO på dit eget site. Jeg vil dog anbefale, at du går i gang med de første tips i indlægget først.

Schema-tagging af Local Business

Ved at tagge forskellige elementer på din hjemmeside kan du give Google bedre forudsætninger for at forstå, hvad siden handler om. Indenfor lokal SEO er ”LocalBusiness” Schema særlig vigtig.

Hvis du bruger WordPress, kan du finde en række forskellige plugins til dette, men min anbefaling vil være at bruge en generator til dette, og så indtaste i det JSON-LD-format i Google Tag Manager på den side, hvor lokationen bliver omtalt.

Undgå kannibalisering på lokationer

Hvis man søger efter en bestemt lokation, vil man typisk ”bare” søge på en by. Det kan give udfordringer, hvis du har flere lokationer i samme by. Har du fx to lokationer i København og én i Aarhus, kan Google have svært ved at vide, hvilken af de to lokationer der skal være i fokus, når folk søger på ”[DIN SERVICE] + København”.

I sådan en case er der to veje at gå. Hvis du kan mappe de to Københavnske lokationer til mere specifikke punkter, bør du gøre det – det kunne fx ”Nørrebro” + ”Østerbro” og så have en samlet side til ”København”.

Alternativt kan du sætte canonical tag fra de to lokationer til deres ”forælderside”, som samlet kan handle om dine lokationer i København.

Tænkt (endnu mere) relevans fremfor Domain Rating

Der findes mange forskellige måder at måle et links kvalitet. Når det kommer til lokal SEO, behøver du ikke i samme høje grad at tænke på kvaliteten af linket fremfor relevansen af linket.

Det er bedre at få et link fra en lokal madblogger til din restaurant end en advertorial fra et stort medie, som er gemt langt nede i deres site-struktur.

Jeg plejer altid at sige, at det bedste link du kan få, er det link, som giver trafik. Det kan selvfølgelig være svært at måle, inden man får det, men får du et link fra en lokal influencer, vil han typisk have en række trofaste følgere, som også vil blive interesseret i din virksomhed.

Tip: læs mere om, hvorfor man skal passe på med at fokusere for meget på Domain Rating.